Забравена парола

Ще получите нова парола на посочения от Вас email.

 

Технологии за дигитален печат върху текстил

За дигитален печат върху текстил съществуват два основни типа технологии - директен и трансферен печат.

Директен печат върху текстил, на английски DTG или Direct-to-Garment 

Текстилното изделие се поставя на специална поставка (маса), която позволява въвеждането му в принтера. Може да се печата на кройки или на готови изделия, а когато говорим за индустриална употреба, може да се печата директно върху плат на топове/ролки. 
И в двата случая става дума за машини, използващи мастиленоструйната технология или ink-jet. 
Мастилото е течно, а нанасянето му върху плата става посредством специална печатаща глава, която изстрелва миниатюрни капчици от разстояние 2-3 мм, без да допира плата. 
Принтер, който може дa печата на тениски и други изделия, както и на кройки, с максимален размер на печатното поле 40,5 / 50,5 cm e Epson SureColor F2000. 
Важно е да се отбележи, че той може да печата върху бели, светли, ярко-оцветени, тъмни и черни материи, защото има и бяло мастило, което позволява изолирането на цвета на текстила с бяла „подложка“. 
Когато се печата върху светъл и бял текстил, не е необходимо да се използва бяло мастило, а текстилът не се обработва по никакъв начин (освен да се приглади). 
При ярките, тъмния и черния текстил е нужно преди печат, върху изделието да се напръска специален оптимизатор, който има функцията да превърне моментално капчиците от бяло мастило в гъст гел, когато те достигнат повърхността на текстила. Така те остават върху текстила, образувайки плътна бяла „подложка“, покриваща цвета на фона. На втори слой принтерът нанася цветните мастила. 
И в двата случая отпечатаното изображение трябва да премине през термично фиксиране, на термопреса или в сушилен тунел. Тогава мастилото става устойчиво на пране до 40 градуса. 
На пипане отпечатъците без бяло мастило са много меки, дишащи, непроменящи усещането на самия текстил. Ако се използва и бяло мастило, то в зависимост от плътността на слоя се получава по-силен или по-слаб ефект на уплътняване, който е типичен и за ситопечатните изображения, направени върху тъмен текстил. 
При варианта за печат директно върху ролен текстил има възможности за работа с огромно многообразие от материи - памук, лен, вълна, естествена коприна, вискоза, полиамид, полиестер... Причината са разнообразните мастила, които Epson произвежда за тези машини - пигментни, дисперсни, киселинни, реактивни. Тук обаче става въпрос за наистина индустриални технологии, със съответните инвестиционни суми и допълващи технологии - коатери, стиймъри и т.н. Типичен пример за индустриален Roll-to-Roll принтер за директен печат върху текстил е MonnaLisa. Скоростта на печат тук достига до над 100 линейни метра за час, при комерсиално качество на печата.

Предимства:
• Ниска себестойност на печата – мастилото за формат А4 струва до 50 стотинки, а за черна тениска – до 2-3 лева. Колкото е по-малко и по-многоцветно изображението, толкова технологията е по-конкурентна на ситопечата.
• Добра производителност – изображение с формат А4 се печата за минута, ако е без бяла подложка и за около 2-2,5 минути, ако е с бяла подложка.
• Мек опип на отпечатъка, особено за светъл текстил!
• На текстила не попада нищо освен мастилото – голямо предимство, спрямо повечето трансферни технологии.
• Професионално изглеждащ краен резултат, а не ефект „стикер върху фланелка“.
• Възможност за печат на изображения с фотографско качество, надхвърлящо почти всички други технологии за текстилен печат, с изключение на сублимационната.
• Качествен печат върху светли и тъмни материи, най-вече памук.
• Възможност за плавни преходи в дизайна към цвета на текстила – например при печат върху черна тениска, в черните участъци се вижда самият текстил, а не слой мастило. Така дизайнът позволява на кожата да диша и не запарва, а освен другото, изображението изглежда много по-професионално от всеки трансфер.
• Може да отпечатате с идентично качество една мостра и тираж от 500 броя.
• Отпечатването на дори една бройка не изисква никакви разходи за подготовка, струва само цената на консумативите.

Недостатъци:
• Относително висока цена на оборудването – Epson SureColor F2000 има стандартна цена от 16990 Евро без ДДС.
• Нанасянето на оптимизатор при печат с бяло мастило – това е допълнителна операция, която изисква внимателна работа или закупуване на специално устройство PreTreater.
• Печатът на тъмни облекла е сравнително бавен, ако се съпостави с традиционния ситопечат, но пък ако съпоставим цената на един професионален текстилен карусел – над 100 000 Евро, то можем да кажем, че ако се инвестира сходна сума в принтери Epson SureColor F2000, може да се получи близка производителност при многократно по-голяма надеждност и гъвкавост.

Термо-трансферни печатни технологии

Сублимационен трансферен печат

Това е една истински индустриална технология, привнесена дори и в малкия формат настолни принтери. FACTOR.BG предлага сублимационни принтери с размери на печата от А4 формат до 162 см ширина, със себестойност мастило + хартия от 1 лв. за формат А4 до под 1 Евро за квадратен метър (16 пъти по-голяма площ от А4), и с цени от 599 лв. без ДДС до 17 000 EUR без ДДС. 
Процесът използва сублимационни мастила, които посредством специално разработени принтери се полагат върху трансферна сублимационна хартия. 
Специалното, без което не може, са мастилата. Хартията има огромно значение за ниските загуби на мастило, за високото качество на печат, за високата скорост на производство, но самата хартия не прехвърля нищо от себе си или от покритието си върху текстила – прехвърлят се само мастилените молекули. 
Сублимацията работи само с материали, намиращи се в групата на полиестерите. Затова и тази технология е толкова популярна в текстилния бранш – всички бански костюми, спортни екипи, флагчета, много дамски блузи и ролки – това е полиестер и е отпечатано със сублимация. Процесът е прост – отпечатаните листове се поставят с лице към текстила в термопреса или каландър, притискат се и се нагряват до 180-200 градуса. Процесът отнема около 30-40 секунди, след това пресата се отваря, хартията се маха и изделието е готово за употреба веднага.

Предимства:
• Никакъв опип – при трансферния процес полиестерът отваря микропори в соята повърхност и молекулите на мастилото влизат в тях, а не остават на повърхността, както е при другите видове печат. Ако не гледате, няма начин само с опипване да разберете къде се намира отпечатаното изображение.
• Фотографско качество на печата – разбира се, зависи от качеството на принтера, мастилата, хартията и управлението на цветовете.
• Брилянтни и наситени цветове, които не се отпират.
• Ниска цена на консумативите, особено в професионалния/индустриалния сегмент.
• Изключително ниска цена за по-малките принтери – напълно оборудван принтер Ricoh3110 SubliJet-R, формат А4, с мастила и 200 листа трансферна хартия струва 599 лв. без ДДС и се изплаща само от консумативите, включени в комплекта, дори и ако трябва да се закупи и термопреса (цена от около 500 Евро без ДДС за модел Transmatic TMH28)!
• Принтерът може да се използва не само за текстил, но и за стотици други продукти, обработени с полиестерни сублимационни покрития - фото-чаши, чинии, плочки, пъзели, фото-панели, метални листове и др.

Недостатъци:
• Работи само с полиестер.
• Не работи с тъмен текстил – мастилата са цветни, но не покривни, през тях се вижда цвета на основата и резултатът не може да е по-светъл, а само по-тъмен от цвета на основата. Няма бяло мастило. От друга страна, ако разполагате с достатъчно големи принтер и преса, можете да отпечатате и трансферирате не само картинката, а и самия фон, върху бял плат, получавайки така изделие с желан от Вас цвят и същевременно дизайн, отпечатан върху бяла основа. Повечето спортни екипи се правят именно така.
• Относително висока цена за широкоформатните сублимационни принтери, предвид необходимостта от голяма термопреса или каландър.

ChromaBlast трансферна технология 

Правоъгълният „екран“ – това е основната разлика между тази технология и обикновените мастиленоструйни и лазерни трансфери. ChromaBlast-R мастилата и трансферната хартия са създадени специално, за да работят в тандем – в момента на трансферирането в термопресата, при прилагането на натиск и температура от около 170 градуса, мастилото създава кръстосани връзки с полимерa от покритието на хартията и нишките на плата и придобива устойчивост на отпиране. На местата от листа, където няма мастило, полимерът не създава такива връзки с плата и макар да се прехвърля върху текстила, той е много слабо забележим и изчезва при първите пранета. Ако пък, съвсем набързо, с ножица обрежете грубо листа, по формата на дизайна, тогава резултатът е впечатляващ, дори и преди прането!  
Трансферираното изображение е толкова фино, че не може да се напука, а след първото пране фланелката изглежда като отпечатана с принтер за директен печат! 
То е изключително меко на пипане, дори по-добро от много отпечатъци, направени със сито-мастила. Преди първото пране опипът е сходен с този на дизайн, отпечатан на сито, с воднобазирани мастила! След изпиране е трудно да се разбере, че дрехата е декорирана с трансфер, а не е „багрена“. 
Ярки и живи цветове – за разлика от мастилата, намиращи се в обикновените лазерни и мастиленоструйни принтери и предназначени за печат на документи, мастилата ChromaBlast-R са проектирани за текстилен трансфер. Дизайнът е с фини детайли и наситени цветове – преди и след пране! 
Относно прането – именно уникалната технология за създаване на кръстосани връзки между мастило, полимер и текстил е причината за отличната устойчивост на пране. ChromaBlast-R е единствената система, която осигурява комерсиална устойчивост на пране.

Предимства:
• Изключително ниска цена на инвестицията – принтер Ricoh3110 ChromaBlast-R, format A4, в комплект с мастила и 100 листа трансферна хартия ChromaBlast, струва 649 лв. без ДДС. Ако добавим и термопреса за около 1000 лв. без ДДС, то цялата инвестиция, включително ДДС, е под 2000 лева.
• Отлична устойчивост на пране – макар да се препоръчва пране на 40 градуса, сме виждали тениски, прани по невнимание на 90 градуса, изглеждат отлично, в сравнение с всичко останало.
• Много мек опип след първото пране.
• Изображението позволява на тялото да диша, не изпотява.
• Ярки и наситени цветове на изображението.
• Лесна и проста технология, операторът се обучава за 15 минути.
• Принтерите Ricoh 3110 (А4) и 7700 (А3) с мастилата ChromaBlast-R са едни от НАЙ-БЕЗПРОБЛЕМНИТЕ системи, които могат да съществуват! Пълна гаранция за 1 година, с осигурен оборотен принтер, просто за всеки случай!

Недостатъци:
• Преди първото пране се вижда и полето около дизайна, което е прехвърлено при трансфера, но ако се обреже грубо с ножица, този ефект е незначителен, а след прането практически изчезва.
• Не работи с тъмен текстил – мастилата са цветни, но не покривни, през тях се вижда цвета на основата и резултатът не може да е по-светъл, а само по-тъмен от цвета на основата. Няма бяло мастило.

FOREVER No-Cut трансферна технология

Един от основните недостатъци на трансферните хартии за лазерен печат беше, че заедно с изображението се прехвърля и покритието от ненапечатаната част на листа, като тя остава видима и осезаема, дори и след пране. Затова, за да се избегне правоъгълният вид на готовата декорация, почти винаги се налагаше да се прави обрязване по контура на изображението. Особено важно беше това за случаите, когато се прави трансфер върху тъмен текстил, защото в този случай трансферният материал е доста плътен и усещането за залепена гума върху тениската е фрапиращо.  
Немската фирма FOREVER изобрети трансферна хартия, която да позволи пренос на покритие от хартията само там, където има тонер, т.е. изображение. Особено атрактивна е тази технология, когато се използва в комбинация с принтерите на OKI с бял тонер. Белият тонер позволява нанасяне на тонерен слой в най-светлите и в белите участъци от изображението, което е невъзможно, по разбираеми причини, при стандартните CMYK лазерни принтери. Белият тонер не е достатъчно плътен за качествен трансфер върху черен текстил, затова системата е допълнена с втори лист трансферна хартия, наричана тип B. Отпечатването се прави по два начина:   
• Ако е за светъл текстил, се ползва едностепенна трансферна хартия. Печата се изображението на хартията, огледално, притиска се на термопресата и прехвърлянето става само на местата, където има над 60% покритие с тонер. Точно затова наличието на бял тонер е толкова важно – така се запазват изцяло тоналните преходи, дори до бяло! Ако ползвате нормален лазерен принтер, то системата пак работи, но ще трябва да съобразите, че елементите на изображението, които искате да се трансферирират, трябва да са с тонерно покритие над 60%. Това значи, че спокойно можете да трансферирате плътни цветове, но ще имате проблеми със светлите тонове, където тонерът е малко. 
• Ако ще се прави трансфер на тъмен текстил, трябва да се използва двустепенната система, състояща се от А и В хартии. А-хартията се отпечатва на принтера, огледално, после А и В хартиите се притискат заедно, лице в лице, в термопресата. След това се разделят, при което върху изображението, намиращо се на А-хартията, се залепва допълнителен бял слой с висока покривност, който да осигури ярко-бяла подложка под цветното изображение. Пак си стои изискването за над 60% тонерно покритие, което отново дава предимство на принтерите OKI с бял тонер. 
Тениската се поставя в термопресата, върху нея се слага А-листът с подсилено бяло (с изображението към текстила) и се притискат. След като изтече времето, пресата се отваря, А-листът се отделя внимателно и върху текстила остава само картинката, подложена с бялото от лист В. 
Надписи, високи няколко милиметра, сложни детайли, орнаменти – неща, които е невъзможно да се изрежат дори и с модерен режещ плотер, тук се отделят от фона безпроблемно и бързо. Със специален софтуер е възможно дори да се направи „растеризиране“ на дизайна, така че да се получи симулация на плавен преход от дизайна към цвета на фона! Има версии на хартиите, които са подходящи за материали, неиздържащи високи температури – например кожа, синтетични материи. Това разширява изключително практическото приложение на системата.

Предимства: 
• Няма нужда от обрязване на ръка или с плотер, което неимоверно улеснява производството и освобождава креативността на дизайнерите.
• Относително ниска цена на инвестицията – принтер OKI с бял тонер, формат А4, струва около 2000 Евро без ДДС.
• Подходяща за всякакви цветове текстил – от бяло до черно.
• Подходяща за по-чувствителни на температура материи.
• По-мек опип от стандартните лазерни трансфери.
• Подобрено „дишане“ на дизайна, поради повечето отворени зони.
• Приемлива себестойност – хартии А и В, формат А4, плюс тонер, за тъмен текстил – цена 4,50-5 лв. За светъл текстил – хартия и тонер – около 2-3 лева.
• Висока производителност, особено за серийна работа.

Недостатъци:
• По-сложна работа, изисква се операторът да е обучен добре – както за работа със софтуера, така и за трансферната процедура.
• По-твърд опип, сравнено с директния печат.
• По-висока себестойност, сравнено с директния печат.
• Изисква поне 60% тонерно покритие, затова ако няма бял тонер, няма начин за трансфериране на светлите и белите области. С бял тонер този проблем изчезва.

FOREVER стандартни трансферни материали 
Те дават възможност за дигитално отпечатване на текстил, в зависимост от техниката, с която разполагате. Лазерни и LED принтери и копири, матиленоструйни, солвентни, сублимационни принтери, режещи плотери – има решение за всеки вид печатна технология, за всеки цвят и тип текстил, а и за много други материали, като керамика, кожа, плексиглас, метал, стъкло, картон. Ако разполагате с някакъв вид принтер, практически сигурно е, че ще намерим трансферен материал, който ще Ви позволи да използвате наличната си техника, за да печатате тениски, а и много други материали, различни от бяла хартия.

За повече информация: FACTOR.BG

 
07.08.2014.
Автор: Computer Magazine
0 Коментари
Таг :

Други, Практика, Новини

Сподели в: Share Tweet

Още статии от същата категория

Добави коментар